Internationalisering
zorgt voor tweedeling
Verplicht
luieren voor thuisblijvers.
Twee weken geleden was er de internationaliserings week.
In deze week gingen veel leerlingen uit de vierde van het Camphusianum, die
ervoor waren uitgekozen, naar Turkije, Amerika, Rusland en Duitsland. Zij
verbleven in een gastgezin en gingen samen met hun leuke en leerzame
activiteiten doen. De thuis blijvers werden getrakteerd op de nederlandse regen
en wind en hebben van de internationalisering helaas weinig mee gekregen en
hebben op school geluierd.
Een schooldag?
Laten we als voorbeeld één schooldag nemen waarop de
thuisblijvers niks hebben gedaan maar toch van 9:20 tot 16:05 op school moesten
zitten (sommigen moesten zelfs vanaf 8:30 beginnen). Mijn lessen begonnen met
Russisch. De enige, zo niet, één van de weinige lessen die nut hebben gehad.
Bij deze Russisch les hebben we nog echt wat geleerd. Gehad over interessante
en moeilijke dingen die de mensen die weg zijn zouden moeten inhalen. Dit durven
de meeste andere leraren niet aan. Want misschien zouden ze het straks niet
begrijpen. Terwijl in de regels van de
internationalisering staat dat ze zelf hun huiswerk bij moeten houden en ook
zelfstandig de stof door moeten nemen.
Na Russisch kwam Spaans. Dit was al minder nuttig. We moesten
met eerder gemaakte groepjes proefjes uitvoeren. Aangezien er veel mensen weg
waren, zaten er mensen alleen die vervolgens gingen “overleggen” met
klasgenoten wat leide tot boeiende gesprekken over van alles behalve de proef. Hierdoor
werd het rumoerig. Tot een serieuze proef is het niet gekomen hoewel sommige nog
wel een poging deden. Anderen zaten op hun telefoon spelletjes te spelen en
sommigen begonnen alvast aan de lunch. Toch was dit nog erg nuttig vergeleken
met de volgende lessen.
Vervolgens kwam Portugees. Dat sloeg echt alles. We zaten
slechts met 12 in de klas en het liep helemaal uit de hand. Leerlingen zaten op
tafels en aten chips terwijl andere met het smartboard aan het spelen waren.
Nog een voorbeeld was Deens. Hier zaten veel mensen op
hun mobiel en waren rustig aan het praten. Het voorstel was om als je wilde een
paar kleine moeilijke opdrachten te doen om jezelf uit te dagen. Maar hier
hadden de meeste mensen uiteraard geen zin in en het hoefde ook niet. Zo gingen
de uren en dagen voorbij.
Daarnaast vielen veel lessen uit met als gevolg veel tussenuren
met af en toe een “les” en dan vaak nog een tussen uur.
De oplossing
Er zijn volgens mij twee oplossingen waarmee je het
probleem kan verhelpen. Het beste is als iedereen op uitwisseling kan gaan. Dan
stoppen deze onzinige lessen en leert iedereen wat van de internationalisering.
Een andere oplossing is dat de mensen die thuis zijn
gebleven ook leuke en leerzame dingen gaat doen. Zoals naar een museum of naar
de Hollandse waterlinie. Hier kan je ook veel van leren en dan kom je wat meer
te weten over het land waar je in woont. Dit zijn 2 oplossingen om de week van
de (inter)nationalisering voor iedereen leuk en nuttig te maken.
*De namen van de vakken zijn veranderd om het
belang van de leraren die de verschillende vakken geven.
Hallo Lars,
BeantwoordenVerwijderenInteressant verslag heb je geschreven. Ik ben wel op internationaliseringsweek geweest en ik had ook al gehoord dat er op school weinig gedaan was. Hoe jij de lessen echter beschrijft geeft het woord 'weinig' een hele nieuwe betekenis. Je oplossingen zijn goed en misschien moet hier ook eens over nagedacht worden. Je titel maakt me nieuwsgierig naar de tekst. Je hebt een uitgesproken mening en de sfeer tijdens de lessen heb je goed weten te omschrijven. Wel mis ik een illustratie bij de tekst. Ook staan er wat foutjes in je verslag. Zoals in de zin: "Dan stoppen deze ONZINIGE lessen en leert iedereen wat van de internationalisering." Wat natuurlijk onzinnige moet zijn. En volgens mij is het in de laatste zin niet ' om het belang van de leraren' maar 'in het belang van de leraren'.
Rowena
Dit is inderdaad een heel interessant stuk. Aangezien ik wel op uitwisseling was, weet ik niet wat er gebeurt is in de tijd dat ik weg was. Hierdoor zie krijg ik daar wel een goed beeld van. De titel is erg goed en het is ook goed dat je de namen van de vakken hebt veranderd. Echt een heel slimme oplossing. Je zou het echter wel kunnen benoemen aan het begin, aangezien ik nu tot het einde van het stuk geen idee had wat je bedoelde met al die vreemde lessen. Ook staan er weer een paar taalfoutjes in. Maar toch weer een uitstekend verslag.
BeantwoordenVerwijderen